Obor, zaměření, kód oboru KKOV | Ukončení studia |
Přijmou 2026/27 |
Přihl./přij. 2025/26 |
Přijímací zkoušky |
PLP | OZP |
---|---|---|---|---|---|---|
Gymnázium 79-41-K/41 | Maturitní zkouška 4 roky | 25 | 45/23 Statistika | ČJ, M, PO | NE | NE |
ARTION je soukromé čtyřleté gymnázium pro žáky, kteří chtějí více řídit své vlastní učení, objevovat svět prostřednictvím umění (tanečního, hudebního, výtvarného či literárního), rozvíjet se v cizích jazycích a místo tradiční výuky upřednostňují projekty, dílny, stáže či samostudium.
Do ARTIONu přicházejí žáci z různých škol – jak z klasických, tak z alternativních, tzv. svobodných demokratických, a v neposlední řadě také z domácího vzdělávání.
Vzdělávání v ARTIONu stojí na principu autonomního učení – tedy na vlastní zodpovědnosti studenta za to, co a jak se učí i jakých výsledků dosahuje. Umělecká složka zde hraje významnou roli, nikoli však kvůli profesionální produkci, ale jako prostředek pro objevování a naplňování tvůrčích záměrů. Celým vzděláváním zároveň prostupuje koncept sedmi inteligencí z dílny Akademie Libchavy.
Čeština a cizí jazyky tvoří samostatné vyučovací předměty. Všechny ostatní oblasti vzdělávání jsou integrovány v předmětu Umělecké a vědní projekty, který propojuje umění, společenské a přírodní vědy, matematiku i pohyb.
V tzv. RAUTu (Reflexe autonomního učení a tvorby) studenti rozvíjejí dovednosti spojené se sebeřízeným učením. Od 3. ročníku mají navíc možnost vybírat si z nabídky specializovaných obsahů, jako je například Osobní kariérní projekt, Právo a management a další.
Začátek školního roku patří plánování. Studenti si vytvářejí osobní mapu učení – přehled oblastí, kterými chtějí projít. Pedagogové/inspirátoři k tomu připravují studijní nabídku projektů a aktivit, z níž si studenti volí podle svých zájmů a cílů. Od 3. ročníku si pak projekty navrhují samostatně.
Tak vzniká galaxie projektů, kde se přirozeně propojují světy umění a vědy. Některé projekty jsou mezioborové a komplexní, jiné úzce zaměřené. Studenti si volí svou roli i míru autonomie při učení. Výsledky své práce – osobní i skupinové – zakládají do vlastního portfolia, které je klíčovým podkladem pro maturitní práci a její obhajobu.
Vysvědčení má podobu slovního hodnocení. Od 2. ročníku si jej studenti formulují sami.